سيرة أراجوز – فرقة عمدان نور

جيت لي صاحب وحبيته
زقنى فى المترو زقيته 
ولما مات فيا ومُت أنا فيه 
روحت له بيته وعزيته !!

حُزن يا بقال ورا الجامع
هات بنص ريال عسل فى الكوز 
ده اللى كان عيل بقى شاعر
واللي كان ضاحك بقى أراجوز 

حبني الشارع وحبيته 
عض قلبي الليل وعضيته 
خضني الأنسان وخضيته 
لما بان من وشه عفاريته 

عدى فيا القمح سمرنى 
عدى فيا الفجر صبرنى 
عدى فيا الحزن غيرنى 
عدى فيا العمر كبرنى 

خدني م اللفة لمريلتي
خدني م التسنين لحصالتي 
خدني من مدرستي ع الجامعة
خدني م الترعة على الاسفلت

خدت م الأوتوبيس مراياته 
خدت م السواق حكاياته 
خدت م الركاب تذاكر موت 

حزن يا بقال ورا الجامع
هات بنص ريال عسل فى الكوز 
ده اللي كان عيل بقى شاعر
واللي كان ضاحك بقى أراجوز

ياللي واحشاني ما توحشينيش 
ضحكك السكر محلانيش 
خوفت م المطرة قفلت الشيش 
ليه فضل أسمك على الشبااااك؟!!!

كنت جايب دبلة وغويشة
كنت شارب حاجة مغشوشة 
شفت شبهك قاعدة في الكوشة
قلت هي … لا مش هي 

فتشتنى الدمعة عن المية
كنت أنشف من حطب محرووووووق 

حزن يا محول خطوط سيرى 
حزن يا عطار فى باب اللوووووق 

شوف لي تحويجة لتفسيري
حط ريحة بُن لضميري
شوف لي عود أصلب من المغشوووووش

حزن يا بقال ورا الجامع 
هات بنص ريال عسل فى الكوووز 
ده اللى كان عيل بقى شاعر
واللى كان ضاحك بقى أراجووووز

ردني عالباب عطب روحي 
جاب لي ناي وزيتونة مطروحي 

جيت لي صاحب وحبيته
زقني في المترو زقيته 
وأما مات فيا ومُت أنا فيه 
روحت له بيته وعزيته

ردني عالباب عطب روحي
جاب لي ناي وزيتونة مطروحي
مُر أنا يا صاحبي لو دوقتني 
جيت أقول الآه ما صدقتني

يطرح إيه الملح غير مالح 
يطلع إيه م الجرح غير مجرووووح 

ليه ما تصفاشي لغير صافي؟ 
ليه فى عز الحوجة بتجافي؟
شوفتني غاطس ولا طافي؟ 
كنت بنده لك حلاوة رووووح 

حزن يا بقال ورا الجامع
هات بنص ريال عسل فى الكووووز 

خد سنين الجري وسنينى 
هات لي سن غزال دهب عيني 
قطَّع الأسفلت شراييني 
هات بياض القُطن شاش اللووووز 

حزن يا بقال ورا الجامع 
هات بنص ريال عسل فى الكوز 
ده اللى كان عيل بقى شاعر 
واللى كان ضاحك بقى أراجوز

Leave a Reply

